روند کاهش عمر باتری خودرو

 

معیار اصلی تشخیص سلامت باتری خودرو، ورقه های سربی درون آن است. واکنش اسيد سولفوريک با ورقه های سربی، زمینه ساز تولید جریان درون باتری محسوب می شود. زمانی كه باتری خالی می شود، سولفات روی ورق های سرب انباشته شده و توانايی باتری را برای ایجاد جريان كاهش می دهد. اما زمانی كه مولد با وادار كردن جريان برای حركت در جهت عكس دوباره باتری را شارژ می كند، سولفات انباشته شده روی ورق های سربی به محلول باز می گردد.

 

با گذر زمان، مقادیری از سولفات به طور ثابت روی ورقه ها باقی مانده و چرخه کاهش توانایی باتری در تولید و ذخیره الکتریسیته آغاز می شود. اگر باتری زود به زود خالی شود یا برای بیش از چند روز خالی بماند، این چرخه سرعت بیشتری هم می گیرد. در نهایت ورقه های سربی کاملا سولفاته شده و دیگر پذیرای شارژ نخواهند بود.

 

همچنين ممكن است باتری بر اثر مواردی مانند شارژ شدن های ناقص بر اثر مشكلات در شارژ كردن یا رفت و آمد مکرر در مسافت های كوتاه، يا کم شدن سطح آب درون باتری تا زیر قسمت فوقانی ورقه ها بر اثر هوای داغ زودتر سولفاته شود. برای مطالعه نکاتی حیاتی درباره افزایش عمر و شارژ باتری می توانید به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات باتری خودرو

 

انجمن بین المللی باتری (BCI) پارامترهایی را به عنوان مشخصات فنی باتری خودروها تعیین کرده که در ادامه با مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

اعداد BCI

 

نمونه ای از مشخصات حک شده روی بدنه یک باتری

 

شماره گروه BCI نوع باتری مورد استفاده در خودرو را مشخص می کند. اگر باتری اتومبیل شما به هر دلیلی خراب شد با داشتن مشخصات باتری که از روی اعداد BCI گردآوری می شوند، می توانید به راحتی مناسب ترین باتری‌ را جایگزین نمونه قبلی کنید.

 

شاخصه هایی نظیر ابعاد (طول، عرض و ارتفاع)، شکل کلی‌ باتری و نحوه قرارگیری ترمینال ها همگی از طریق عدد BCI قابل شناسایی هستند.

 

بسیاری از شرکت ها باتری های مختلفی، از نظر سایز و جنس صفحات، را تحت یک گروه بندی تولید می کنند. برای همین یک شماره گروه خاص می تواند شامل باتری هایی با ظرفیت های متفاوت از یکدیگر شود. بنابراین با اینکه شماره گروه BCI به خوبی ولتاژ و شاخصه های فیزیکی را برای خریدار مشخص می‌کند، معیار مناسبی برای سنجش ظرفیت باتری نیست.

ولتاژ

 

تعیین ولتاژ باتری راحت ترین بخش کار ا ست. تمام خودروهای تولید شده پس از سال 1960 میلادی از باتری 12 ولت استفاده می کنند. حتی تمام خودرو های تمام برقی و هایبرید هم از باتری هایی با چنین ولتاژی برای روشن کردن چراغ ها و سایر ادوات بهره می برند که در بخشی جدا از باتری تامین کننده قوای محرکه قرار دارد. پیشتر به دلیل حجم کمتر پیشرانه از باتری های 6 ولتی استفاده می شد.

CCA یا آمپر گردان میل لنگ در شرایط سرد

 

CCA که مخفف Cold Cracking Amps است نشانگر مقدار آمپریست که یک باتری در دمای صفر درجه فارنهایت یا منهای 17.8 درجه سانتی گراد از خود خارج می کند، با این شرط که میزان ولتاژ باتری به پایین 7.2 ولت نرسد. بنابراین این عدد توانایی باتری برای کار کرد در شرایط سرد را نشان می دهد. شدت جریان استارت سرد به 2 عامل وابسته است. ظرفیت اسمی باتری و مقاومت درونی باتری.

 

تاثیر هوای سرد بر عملکرد باتری

 

ظرفیت باتری با شدت جریان سرد رابطه مستقیم دارد یعنی هرچقدر که ظرفیت باتری بالا رود مقدار شدت جریان در هنگام استارت سرد در آن افزایش می یابد. اما شدت جریان آمپر سرد باتری با مقاومت درونی رابطه ی عکس دارد. CCA باتری که قصد خریدش را دارید حتما باید با مقادیر درج شده در دفترچه راهنمای خودرویتان مطابقت داشته باشد.


باطری ماشن باتری ,  ,های ,سرد ,ها ,bci ,از باتری ,شدت جریان ,بر اثر ,باتری   ,ظرفیت باتریمنبع

باتری ماشین

آشنایی با باتری ماشین

باتری چیست؟

باتری ریو

اثرات مخرب باتری برروی محیط زیست

چه زمان باتری را تعویض کنیم؟

علت خراب شدن باتری چیست؟

مشخصات

آخرین جستجو ها

انجام طرح توجیهی حرفه ای ماکان دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. دانلود فیلم هندی اینجا همه چی هست هواشناسی بابلسر فورکا تخفیفان nothinggg خرید آنلاین از سراسر دنیا کسب درآمد از اینترنت|مانی فرام وب فروشگاه اینترنتی