بطور کلی صحبت از باتری برای سیستمخورشیدی زمانی مطرح است که قصد ذخیرهسازی انرژی داشته باشیم؛ پس صحبت از باتری مختص به سیستمهای Off Grid یا جدا از شبکه است. البته در کشورهای پیشرفته از باتریهای با ظرفیت زیاد برای برخی مصارف On Grid (متصل به شبکه برق) هم استفاده میشود ولی از آنجایی که در کشور ما این مورد کاربرد ندارد از این بحث صرفنظر میکنیم.
درباره بهرهگیری پنلها از خورشید باید گفت در بهترین حالت با استفاده از Sun Tracker، تولید انرژی از طلوع تا غروب آفتاب خواهیم داشت. طبیعی است با استفاده از پنلهای ثابت تولید انرژی به ساعات میانی روز محدود میشود و تولید در ساعات ابتدایی و انتهایی با بهرهوری کمتری صورت میگیرد. پس در مواردی که نیاز به استفاده از انرژی در شب داریم، نیازمند ذخیرهسازی این انرژی در روز هستیم. علاوه بر مصرف در شب،
نکته دیگری که باید در رابطه با باتریهای موجود در سیستم خورشیدی به آن توجه کرد، هزینه و عمر این باتریهاست. بطور کلی برای یک سیستم آفگرید حدود 30 درصد از هزینه کلی صرف
بعد از این مقدمه کوتاه وقت آن رسیده که نگاهی به انواع باتریها و منحنیهای DOD آنها بیندازیم تا
پیش از شروع این بخش برای رعایت حق کپی باید گفت مطالب مربوط به انواع باتریها از سایتهای کالا آموز و برقنیوز گرفته شدهاند.
انواع
نمودار طبقهبندی زیر میتواند دید کلی راجع به انواع باتریها بدهد. در مرحله اول دستهبندی، باتریها را به دو دسته قابل شارژ و غیر قابل شارژ تقسیم میکنیم. از آنجاییکه باتری در طول عمر یک سیستم خورشیدی در طول روز شارژ و در شب دشارژ میشود، پس حداقل یکبار در روز فرآیند شارژ و دشارژ را باید برای یک باتری در نظر گرفت که این یعنی دسته سمت چپ باتریها، یعنی
در بین قابل شارژها Lead Acid بدلیل قیمت مناسب، بیشترین استفاده را دارد و بعد از آن Nickel Cadmium و انواع دیگر در موارد خاص مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. در بین زیرشاخه Lead Acid، باتریهای خشک یعنی VRLA و SLA استفاده بیشتری دارند چراکه نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند بر خلاف باتری تر FLA که با وجود داشتن قیمت مناسب تر به دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم چندان مورد اقبال نیست. باتری های سرب اسید (Lead Acid ) برای کاربردهای گوناگون طراحی می شوند. نمودار زیر انواع مختلف این نوع
در توضیح برخی از موارد پرمصرف بالا باید گفت ، باتریهای Deep Cycle امکان استفاده از تمام ظرفیت نامی باتری بدون کاهش شدید از طول عمر آن را فراهم کرده است در صورتی که برای یک باتری معمولی خودرو استفاده از تمام ظرفیت باتری عمر آن را بسیار کاهش میدهد.
درباره دو زیر شاخه