آشنایی با انواع
یکی از مهم ترین قطعات خودرو،باتری آن است که آن را قلب الکتریکی اتومبیل می نامند. از وظایف باتری خودرو ، تامین نیروی مورد نیاز استارت و فراهم کردن انرژی الکتریکی مورد نیاز خودرو زمانی که نیاز خودرو بیش از مقدار تولید شده توسط دینام است.
آشنایی با انواع
اجزای تشکیل دهنده باتری خودرو :قطب های باتری ، درپوش باتری ، پلاک مشخصات باتری ، الکترولیت ،جعبه باتری ، صفحات مثبت ، صفحات منفی ، صفحات عایق می باشند که این باتری قابل شارژ نیز می باشد .
باتری مولدی است که می تواند با تبدیل انرژی ، انرژی الکتریکی تولید نماید. باتری خودرو 12 ولت و 60 آمپر ظرفیت دارد اما این ظرفیت بستگی به عواملی مانند :مساحت صفحات باتری، تعداد صفحات باتری، مقدار الکترولیت، قدرت الکترولیت، نو و کهنه بودن باتری و دمای کارکرد دارد.
انتخاب بهترین نوع باتری می تواند سبب کاهش هزینه ها و افزایش کارایی باتری شود بنابراین بهتر است هنگام انتخاب باتری برای اتومبیلتان ، مشخصات تعیین شده از طرف شرکت سازنده خودرو ، میزان برق مصرفی خودرو، قدرت دینام برای شارژ، فضای موجود برای باتری را در نظر بگیرید و در انتخاب آن دقت کنید چون همانطور که گفتیم باتری ،قلب دوم اتومبیل است و استفاده از باتری نا مرغوب سبب آسیب به خودرو شما می شود . در این بخش از نمناک شما را با انواع باتری های رایج خودرو و نحوه نگهداری آن آشنا می کنیم.
نکاتی که باید درمورد باتری خودرو بدانید
دو نوع از رایج ترین انواع باتری خودرو
باتری های غیر سیلد :
باتریهای (LM =Low Maintanace)می باشند که به مراقبت کم نیاز دارند ،این نوع باتری ها دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند . بهتر است در آب و هوای گرم
باتری های سیلد :
باتریهای (FM =Free Maintanace) که نیازی به مراقبت ندارند و و دارای عمری طولانی تر ، شارژ سریعتر ، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کاهش خوردگی ترمینال ها و زمان مجاز جهت نگهداری کالا (Shelf Life) به مدت طولانی تر هستند . این نوع باتری ها ، دارای صفحه سرب – کلسیم / کلسیم هستند و و در مقابل عیوب ناشی از دشارژ عمیق(Deep Discharge) به علت افزایش ریزش مواد فعال صفحات ، خیلی زود از کار می افتند .
انواع
باتری های سلید و غیر سلید خودرو
دلایل خرابی باتری خودرو
میانگین طول عمر باتری خودرو با کیفیت ، یک سال و نیم تا 2 سال است. از اهداف استفاده از باتری در خودرو تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن ، روشنایی، استارت زدن ، تثبیت انرژی و. است. طراحی خاص باتری های خودرو به منظور روشن کردن موتور ، ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (high initial cranking amp) برای 5 تا 15 ثانیه است.
از عواملی که موجب تسریع تخریب باتری خودرو می شود : شارژ عمیق، گرما و لرزش است که سبب تشکیل رسوب نیز می گردد. البته سولفاته شدن باتری از اصلی ترین عوامل تخریب باتری است.
اگر